Dec 9, 2011

Pra Sepak Mula Liga Super 2012: Sabah FA

Sabah FA atau sabahawk adalah sebuah pasukan daripada pulau borneo yang beraksi dalam liga super 2012. setelah menamatkan saingan liga super 2011 di tempat yang ke-10, bukanlah satu keputusan yang boleh dibanggakan.

Sejarah pasukan ini dalam Liga Super Malaysia sejak diperkenalkan pada tahun 2004 , prestasi Sabah mula dilihat menurun. Sabah terpaksa berhempas pulas menyelamatkan diri dari penyingkiran ke Liga Perdana pada musim pertama Liga Super. Pada musim berikutnnya Sabah terpaksa akur apabila tersingkir ke Liga Perdana meskipun mempunyai penyerang berbisa Julio Rodriguez yang menjaringkan 18 gol.

Selepas tersingkir ke Liga Perdana, Sabah gagal untuk kembali ke Liga Super. Meskipun bermula baik pada awal musim 2007/08, Sabah hanya sekadar menduduki tangga keempat. Ketibaan jurulatih baru Gary Phillips memulakan kebangkitan prestasi Sabah FA. Dalam masa 7 bulan sahaja khidmat beliau yang bermula pada Disember 2009, Sabah berjaya menduduki tangga ke 2 Liga Perdana sekaligus mengakhiri 6 tahun penantian Sabah FA untuk beraksi di Liga Super.

Walaupun prestasi di liga super agak terumbang ambing, namun pada saingan piala malaysia 2011 Sabah FA membuat kejutan apabila layak beraksi hingga ke peringkat suku akhir meskipun dilabel pasukan bukan pilihan. Berkemungkinan pasukan Sabah FA akan kembali menggegar saingan liga tempatan pada musim 2012 dengan kelibat dua pemain import dari Australia iaitu Brendan Gan dan Michael Baird ..sama-sama kita nantikan.

 ok. ini akan menggegarkan jiwa pemain..heheh

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...