Nov 15, 2011

KELUH KESAH TIKA HUJAN

  hujan turun  mencurah2 dari langit

   Assalamualaikum.. Entri kali ini ditulis ketika hujan turun selebat-lebatnya..Tiba2 sepintas lalu idea untuk buat coretan ini terlintas..Ok.Ok.. pasti ada di antara kita dah plan baek punya hari ni sama ada nk dating dgn pakwe/makwe masing2, nk berkebun, atau nk beriadah pada petang hari, tiba2 langit yang terang bertukar menjadi gelap dengan keberangkatan tiba awan cumulunimbus. Dah tentu yang nak berdating mengeluh panjang..."potong stim betul la..." keluh Ramli (bukan nama sebenar) sebab terpaksa tunda niat berdating di taman tasik permaisuri..mungkin keluhan itu terjadi sebab terpaksa tunda niat berbuat perkara yang kurang elok kot..

   Apa jenis intro daaa.... berbalik pada cerita hujan tadi, mengikut teori sains, kejadian hujan bermula dengan pemeluapan wap air daripada proses sejatan. Wap air yg tersejat akan naik ke atmosfera dan membentuk awan. Kemudian, awan tersebut akan bercantum dengan awan lain akibat ditiup angin dan membentuk kepulan awan yang lebih besar. Apabila kandungan wap air dalam awan menjadi mampat maka terjatuhlah titisan2 air ke muka bumi yang juga dikenali sebagai hujan. Macam pelik ja ayat ni..lantaklah..adik2 yg jawab SPM jangan tiru maklumat di sini tau..bukannya maklumat ni tak betul, tapi tak ikut skema jawapan yang sebenar..ekeke.

  Ketika si Ramli mengeluh tadi dia tak sedar bahawa hujan yang turun bukan satu musibah buat dirinya.."ya ka?? saya taktau la pulak.." soal Ramli kehairanan.. Ya hujan yang turun adalah satu rahmat.. "betul ke yop? cer kabor.." Ramli cuba buat2 terkejut.. mungkin ramli menganggap hujan hari ini membuatkan dia teraniaya.. tetapi tidak bagi makhluk lain di muka bumi ini..

 tanpa air tak dapat bertani..

  Segala yang di cipta oleh Allah ada hikmahnya yang tersembunyi. Allah kurniakan akal kepada manusia supaya dapat berfikir akan kebesaran-Nya.. Dengan hujan, muka bumi ini terus subur dengan tumbuh-tumbuhan yang memberi rezeki kepada setiap makhluk. 

hijau

permaidani alam mendamaikan jiwa

 
  hujan suburkan tumbuh-tumbuhan

Oleh itu, janganlah kita mengeluh pada setiap kesulitan yang kita hadapi.. bisikkan kepada hati nurani bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya..renung-renungkan....

  

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...