Nov 27, 2011

Airhorn: Perlu Atau Tidak?






Entri kali ni lain sikit daripada yang lain sebab aku nak bercerita pula tentang penggunaan air horn dalam stadium ketika menonton perlawanan bolasepak-patut guna atau tidak? Pertama sekali aku nak ucapkan kepada para penyokong Malaysia yang hadir ke stadium-stadium untuk memberi sokongan kepada pasukan negeri masing-masing mahupun kepada pasukan kebangsaan. Dengan kehadiran anda semua ke stadium akan memberi lebih dorongan dan motivasi kepada para pemain yang beraksi di tengah padang. Namun begitu, kehadiran anda ke stadium, walaupun dengan jumlah yang terlampau ramai sehingga tiada ruang kosong dalam stadium tidak membawa apa-apa makna sekiranya kelibat anda di stadium hanya bertujuan nak membuat bising tak tentu hala dengan membunyikan airhorn masing-masing.

 "apa gua peduli? gua yang beli sendiri airhorn ni..bukan mintak duit lu pun...yang lu lebih-lebih apahal?" kata salah seorang glory hunter. Memang tak jadi masalah tu duit lu sendiri, tapi lu tak fikir lu buat bising tak tentu hala akan buat telinga gua panas.. 

 Penggunaan airhorn ini makin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini lebih-lebih lagi ketika perlawanan-perlawanan besar termasuklah ketika perlawanan yang melibatkan pasukan kebangsaan. Tidak dapat dipastikan samaada golongan ini suka jenis membuat bising, menjual roti atau saja ikut-ikut. Kalau kepada yang suka buat bising dinasihatkan supaya join chant ultras malaya supaya kedengaran lebih teratur tapi harus diingat-NO AIRHORN.

 gambar hiasan

Dalam memberi sokongan kepada pasukan biarlah bijak dan kena pada caranya. Membuat bising bukan satu bentuk sokongan yang betul dan ianya hanya membuatkan keadaan menjadi lebih buruk. Banyak inplikasi yang tidak terfikir sebagai contoh akan mengganggu komunikasi antara pemain di atas padang disebabkan frekuansi yang tinggi dihasilkan bunyi bising dan bingit daripada airhorn. Bila komunikasi terganggu, permainan tak menjadi seperti yang dirancang dan akan mempengaruhi keputusan perlawanan. Bila keputusan perlawanan tak memuaskan pandai pulak golongan ni nak kritik pemain dengan macam-macam ulasan. Contohi semangat menyokong seperti negara-negara lain yang memberikan sorakan padu tanpa berbelah bagi (penyokong Indon tak termasuk dalam ni). Oleh itu, perlu atau tidak penggunaan airhorn ni bergantung kepada individu dan niat ke stadium. kalau ikhlas dan memang jiwa untuk menyokong, aku percaya tak ada lagi kedengaran airhorn.

 ~NO AIRHON, MORE CHANTS~

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...